Неділя, 19.05.2024, 14:56 | Вітаю Вас Гость | Реєстрація | Вхід
Головна » 2009 » Листопад » 21 » Володимир Литвин у програмі "Від першої особи" на Радіо Era-fm
Володимир Литвин у програмі "Від першої особи" на Радіо Era-fm
13:00

Володимир Литвин у програмі "Від першої особи" на Радіо Era-fm 18 листопада 2009 року

 

Руслан ПОЛІЩУК: Сьогодні наш гість Голова Верховної Ради України Володимир Литвин.

Володимире Михайловичу, вчора було повідомлення, що ви пішли у відпустку у зв’язку з початком виборчої кампанії. Ваші основні конкуренти по кампанії поки що цього не зробили. Чому ви прийняли таке рішення і наскільки нам варто чекати подібного кроку від інших вищих достойників?

Володимир ЛИТВИН: Це справа достойників. Я вважав за потрібне, організувавши роботу парламенту, зокрема пленарні засідання, повідомити народних депутатів, керівників фракцій і голів комітетів про те, що не буду головувати на пленарному засіданні без гострої необхідності, якщо не буде вкрай гострих питань розглядатися для того, щоб не було підстав звинувачувати мене, що я використовую парламентську трибуну для отримання переваги у плані присутності в ефірі і в плані агітації за себе.

Зрозуміло, коли ти перебуваєш у виборчому марафоні, то інколи важко утриматися від використання пленарних засідань і подачі себе у вигідному світлі. Тому враховуючи ці чинники, я прийняв таке рішення. Разом з тим я зробив все, щоб Верховна Рада працювала, щоб був чітко визначений план роботи на цей пленарний тиждень, зокрема в понеділок я провів засідання погоджувальної ради, сьогодні працював безпосередньо над документами, але не головував на засіданні парламенту. Я вважаю, що поступаю правильно.

Руслан ПОЛІЩУК: Днями в цій студії ваш заступник Лавринович сказав, що адмінресурс вже використовується в нинішній кампанії, в першу чергу це президенти і прем’єр, які суміщають свою роботу з агітацією, нехай вона навіть прихована. Чи повинні вони також піти у відпустку на час виборчої кампанії, аби не було підстав стверджувати, що адмінресурс знову був задіяний?

Володимир ЛИТВИН: Справа в тому, щоб закон не вимагає, щоб і президент, і прем’єр, і голова Верховної Ради йшли у відпустку. Я для себе рішення приймав. Щодо адмінресурс, то я думаю, що всім учасникам виборчих перегонів варто з цього приводу помовчати, бо якщо використовується з Києва ресурс, то це адмінресурс, а якщо мери міст, голови адміністрацій, які належіть відповідно до тої чи іншої партії і відповідно агітують за того чи іншого кандидата, використовують ресурс, то це також є адмінресурс. Треба подивитися, що на Сході і Півдні країни місцеве керівництво повністю мобілізовано для агітації за одного кандидата, на Заході – за іншого кандидата. Тому на цю тему говорять всі, але я к правило, намагаються використати адміністративний, інформаційний, фінансовий ресурс, і в той же час один одному дорікають в порушенні писаних і неписаних правил. Цілком очевидно, що колись ми дійдемо до того, що в нас будуть створені рівні можливості для ведення агітації Я своїм прикладом намагаюсь показати, як треба діяти.

Руслан ПОЛІЩУК: Не сумніваюсь, що ви, навіть перебуваючи у відпустці, будете цікавитися, а можливо навіть брати участь в тому, що буде відбуватися в стінах парламенту. Згаданий нами перший віце-спікер пообіцяв, що завтра в обов’язковому порядку депутати розглянуть питання діяльності уряду та бюджет на 2010 рік, незважаючи на вимоги бютівців відкласти розгляд цих питань. Ви передбачали, що ми будемо мати справу із звичним для нас явищем, тобто з блокуванням трибуни. Ви не змінили свого погляду і планів на завтрашній парламентський день?

Володимир ЛИТВИН: Справа в тому, що погані передчуття мають таку звичку справджуватися. В понеділок під час погоджувальної ради ми погодили питання, що в четвер першим буде розглядатися в першому читанні проект закону про держбюджет і державна програма соціально-економічного розвитку на 2010 рік. Крім того у вівторок це питання було поставлено на голосування, щоб закріпити це рішення погоджувальної ради, і 316 народних депутатів підтримали цю пропозицію, а відтак я не бачу жодних підстав для блокування, інакше це буде означати аморальну дію. Сьогодні я мав розмову з головою бюджетного комітету, цікавився, як йде процес підготовки питання до розгляду в сесійній залі, робоча група і комітет працюють, і незалежно від того, зберуться члени бюджетного комітету в необхідній кількості чи не зберуться, це питання буде винесено в сесійну залу, а той, хто не прийде на засідання комітету, не отримає зарплату.

Руслан ПОЛІЩУК: Щось я дуже сильно сумніваюсь, що це їх сильно налякає. Ми вже чули голоси про те, що треба відтермінувати розгляд бюджету до завершення президентської кампанії. Яка гра, на вашу думку, точиться навколо головного фінансового документу країни на наступний рік, і наскільки небезпечно не ухвалити бюджет вчасно?

Володимир ЛИТВИН: Бажання не ухвалювати закон про держбюджет переслідує одну мету: щоб не давати відповідь на незручні питання про те, як матеріалізуються ті щедрі обіцянки, які були роздані людям. Простіше посилатися на непереборні обставини, на те, що парламент не хоче розглядати цей документ. Я переконаний, що треба відкинути всі політичні спекуляції і розглядати цей документ, приймати в першому читанні висновки і рекомендації відповідних комітетів, депутатів. Дуже великі пропозиції, вони обраховуються сумою в 157 мільярдів гривень, це додатково до видаткової частини бюджету. Зрозуміло, що це не підйомний показник, але справа в тому, що ми завжди починаємо з великого, а потім доходимо до реалій, виходячи з можливостей, які є. Тому зусилля і енергію треба скерувати не на те, щоб намагатися уникнути відповідальності за прийняття рішень, а приймати доволі непросте рішення. Висновки і рекомендації, які голосує парламент, це і є першим читанням, потім це скеровується до кабміну, він може погоджуватися чи не погоджуватися, він може повернути законопроект у первісному вигляді, це його справа. А парламент повинний зважати на аргументи і продовжувати працювати над цим документом. Я стою на тому, що треба знаходити спільну позицію.

Руслан ПОЛІЩУК: ПР активізувала роботу з приводу усунення уряду, нині триває збір підписів. Мотив – небажання виконувати закон про соціальні стандарти. І ви, і президент України стосовно цього питання зійшлися на тому, що діяльність уряду в принципі негативна, але у відставку його відправляти не потрібно. Це небажання зробити Тимошенко мученицею напередодні голосування, чи щось інше?

Володимир ЛИТВИН: Очевидним є факт, що економічна і соціальна ситуація в країні є надзвичайно складною, м’яко кажучи. Тому позитивно оцінювати діяльність всієї влади було б нерозумно і безвідповідально. Сьогодні великі претензії треба пред’являти до всіх – до президента, до уряду і до парламенту. Всі відповідальні за той стан справ, який ми маємо в країні. А щодо ініціативи ПР, то я думаю, що немає проблеми, щоб зібрати 150 підписів. Я дуже добре знаю, що в таких великих фракціях, як ПР і БЮТ зібрані підписи на всі випадки життя, залишається лише сформулювати шапку, з приводу чого ці підписи зібрані, а потім подати до парламенту. Не дивлячись на ті твердження, що підписи збираються і цей документ вже зареєстрований у Верховній Раді, я заявляю, що на цю годину відповідного подання до парламенту не надійшло, інакше цей документ був би в мене. Відтак я можу пояснити оці розмови, як дію, яка скерована на те, щоб прозондувати ґрунт, відчути настрої у фракціях для того, щоб не робити холостий вистріл. Ви прекрасно розумієте, що ініціатори тут не мають права на помилку, вони повинні зразу влучити в ціль. Якщо буде поставлено питання відставки уряду і не буде 226 голосів, це дасть плюс Тимошенко і зразу понизить рейтинги ініціаторів цього питання. Прораховуються можливі наслідки, тобто реакція суспільства на це рішення, якщо воно буде позитивним, і можливий розвиток сценарію. Якщо 226 депутатів висловляться за недовіру уряду, то уряд залишиться, він отримає приставку в.о., але це розв’язує остаточно руки урядовцям, які взагалі можуть і будуть ігнорувати будь-які закони, бо вони ж будуть тимчасові, в тоді взагалі треба буде забути навіть про розмови про прийняття держбюджету. Тому цілком очевидно, що ініціатори моделюють, яка ж наступна коаліція, а вона потрібна виключно для визначення з приводу того, кого пропонувати на посаду прем’єр-міністра, і чи президент внесе цю кандидатуру. В цьому плані конституція дає довільне тлумачення, а точніше передбачає довільні дії президента. В конституції зафіксовано, що коаліція подає свою кандидатуру на посаду прем’єра президенту, а він повинен освятити це рішення парламенту і формально подати подання. Але якщо він не вносить свого подання, терміни для цього не визначені. А відтак парламент остаточно розсварений, уряд неповноцінний, і президент тоді скаже – дивіться, що відбувається, вони не можуть прийняти навіть кадрового рішення. Тому я переконаний, що постановка питання про відставку уряду це найлегше рішення з усіх, які можливі після відставки кабміну. Сьогодні немає зацікавленості брати на себе відповідальність за стан справ в країні після відставки уряду. Я вважаю, що треба, щоб уряд сповна продемонстрував, як він забезпечить виконання держбюджету в 2009 році, чи відповідають дійсності твердження про те, що дефіцит бюджету на сьогодні складає десь до 40 мільярдів гривень. Залишилось небагато чекати, менше двох місяців, а загострення політичної боротьби призведе до значного погіршення ситуації.

Руслан ПОЛІЩУК: Хтось шантажує уряд відставкою, хтось відставки не бажає, але і одні і інші вимагають від уряду виконання закону про соцстандарти. Якщо не відставкою, то чим ще можна примусити уряд виконати свій обов’язок, тобто згаданий закон?

Володимир ЛИТВИН: Я переконаний, що невиконання закону тягне за собою кримінальну відповідальність, бо інакше демонстративне невиконання закону про соцстандарти може дати підстави говорити будь-якому громадянину говорити, що ми не будемо виконувати правила дорожнього руху, ми перестанемо масово платити за комунальні послуги, за проїзд в громадському транспорті, це може викликати стихійний протест, і я переконаний, що гратися з цим неприпустимо.

Руслан ПОЛІЩУК: Але ж механізми, якими можна примусити непокірний уряд виконати закон?

Володимир ЛИТВИН: Механізм, як і для кожної пересічної людини, якщо вона їде на червоне світло.

Руслан ПОЛІЩУК: Тобто ви вважаєте, що силові структури прийдуть і заарештують?

Володимир ЛИТВИН: Я переконаний, що тут своє слово має сказати генпрокуратура. Не можна просто зухвало говорити, що ми не будемо виконувати, поки КС не розгляне це питання, бо подання до КС не призупиняє дію закону, тим паче, що кошти передбачені законом в межах 800 мільйонів до кінця цього року. Треба виконувати те, що вже передбачено. Що стосується наступного року, це та робота, яка має бути проведена в рамках підготовки держбюджету на 2010 рік.

Руслан ПОЛІЩУК: Але ж ви самі сказали, що дірка в бюджеті ледь не 40 мільярдів гривень. Вона не завадить виконанню?

Володимир ЛИТВИН: Це інформація від експертів, які працюють в секретаріаті президента, а уряд запевняє, що бюджет виконується. Тому або треба сказати, що ми провалили бюджет, або підтвердити запевнення про те, що бюджет навіть за такої складної ситуації виконується, а якщо він виконується, то ті кошти мають бути реалізовані. Коли уряд вносив проект закону про фінансування Євро-2012, він стверджував, що гроші є в наявності, а це 9,8 мільярда гривень. Один мільярд з цих коштів вилучено на проблеми МОЗ у зв’язку з епідемією грипу. Разом з тим кабмін стверджує, що не використає більше ніж 2 мільярди гривень на програми, пов’язані з підготовкою до Євро-2012, а відтак залишаються гроші, які просто треба перекинути на соціальну сферу.

Руслан ПОЛІЩУК: Ще одна тема з життя парламенту: в парламенті зареєстрований проект постанови про призначення Єханурова міністром оборони, відповідне подання зробив президент. Ви сумніваєтесь, що депутати його підтримають, але як на вашу думку, краще армія без керівника, ніж з Єхануровим?

Володимир ЛИТВИН: Єхануров вже був міністром оборони, парламент проголосував за його відставку конституційною більшістю…

Руслан ПОЛІЩУК: Так тоді ж були які звинувачення, згадайте.

Володимир ЛИТВИН: Це буде означати загострення протистояння на владному олімпі. Я переконаний, що перед внесенням будь-яких призначень треба було провести консультації з фракціями, я вже не кажу про керівництва парламенту. Я можу прогнозувати, що якщо і буде така підтримка в парламенті, то вона не перевищуватиме 30 депутатів.

Руслан ПОЛІЩУК: Політологи продовжують гадати, яку тактику доведеться обрати новому президенту, хто б ним не став, але сходяться на тому, що якщо йому не вдасться завоювати чи купити більшість в парламенті, доведеться розпускати парламент і робити дострокові вибори. Якими будуть ваші кроки, якщо ви переможете, адже з не надто чисельною фракцією ви навряд чи зможете сформувати уряд?

Володимир ЛИТВИН: Насамперед мушу сказати, що уряд формує не президент, він тільки освячує рішення депутатів, яких повинно бути мінімум 226. Я переконаний, що президент повинен вести діалог з суспільством, виходити зі своїм баченням і пропозиціями на підставі настрою людей. Якщо він буде адекватно відбивати настрої людей, його вимушені будуть слухати керівники фракцій і вся Верховна рада. Наприклад, на моє чергове звернення щодо кандидатури на посаду міністра оборони, а також на запрошення взяти участь в розгляді стану збройних сил в парламенті, президент просто присилає листа, в якому пропонує просто призначити Єханурова міністром оборони без необхідного пакету документів, який в таких випадках треба подавати до Верховної Ради. Це означає, що мова йде не про прийняття рішення, а про загострення протистояння, про конфлікт, і сьогодні в боротьбу між президентом і прем’єром втягується вся Верховна Рада.

Я думаю, що після президентських виборів переможець, який отримає не на багато більше, ніж 51-52%, повинен відрізнятися тим, що вміє згуртувати всіх, поєднати розколоте українське суспільство і примусити політиків дотримуватися тої лінії, яка буде сприйнята людьми.

СЛУХАЧ: Добрий вечір. Роман, Тернопільщина. Я чув сьогодні інформацію, що на футболі будуть присутні два президенти, Янукович. Чи зручно вам буде сидіти в цій компанії?

Володимир ЛИТВИН: Я буду сидіти у себе вдома, в першому ряду на дивані. Якщо наші будуть вигравати, можна буде прилягти, а якщо ні – буду бігати по кімнаті.

Руслан ПОЛІЩУК: Ви прогнози не любите робити стосовно футбольних матчів?

Володимир ЛИТВИН: Коли занадто багато вождів, в нас далеко не завжди вдається команді зіграти так, як вона може.

Руслан ПОЛІЩУК: Ви думаєте, вони нервуються з цього приводу?

Володимир ЛИТВИН: Можливо. Але сьогодні вони продемонструють найвищі бійцівські якості, бо вся країна буде спостерігати за нашою збірною.

СЛУХАЧ: Добрый вечер. Почему ставится вопрос о недоверии правительству? По-моему, логичнее было бы ставить вопрос о доверии, чем о недоверии.

Руслан ПОЛІЩУК: Це ви що маєте на увазі, я не можу зрозуміти?

СЛУХАЧ: Я имею в виду, что когда ставится вопрос о недоверии это одно дело, а когда о доверии – другое дело, и совсем необязательно количество голосов будет таким же. А просьба такая: ради бога, не разрешайте обзывать себя спикером, потому что голова это гораздо лучше, чем болтун.

Володимир ЛИТВИН: Вы знаете, на чужой роток не набросишь платок. Мне нравится, когда называют головой Верховной рады, но если называют спикером, я ж не буду запрещать. А что касается доверия и недоверия, дело в том, что в западных странах, если правительство вносит какой-нибудь законопроект и чувствует, что нет желания его поддержать, тогда оно может поставить вопрос о доверии, вынуждая таким образом половину депутатов плюс один проголосовать за доверие правительству, в противном случае парламент берет на себя ответственность. Если внедрить ваше предложение, это может облегчить в наших условиях вопрос отставки правительства, потому что дабы подтвердить доверие правительству, нужно чтобы проголосовало 226 людей, а если проголосует 225, это будет означать, что доверия нет, тогда правительство логично должно подавать заявление об отставке. Вы прекрасно понимаете, что в наших условиях этого не произойдет, но я вам гарантирую окончательную дезорганизацию нашей слабенькой государственной власти.

СЛУХАЧ: Отношусь с симпатией к Литвину, на мой взгляд, не хватает более четких формулировок своей позиции по нескольким вопросам. Назовите вопросы, которые разделяют страну, только четко – да или нет. Один из кандидатов, а именно Янукович, человек прошедший определенную историю в виде осуждения. Неужели наша страна станет первой страной, в которой пост президента займет осужденный человек?

Володимир ЛИТВИН: Я давно стою на той позиции, что Украина должна быть внеблоковым государством. В нашей программе это четко зафиксировано. Что касается статуса русского языка, то человек, который с молоком матери впитал язык, должен этот язык использовать в жизни. У нас так исторически сложилось, что мы имеем двуязычие, поэтому русский должен быть надежно защищен. Я в этом вижу важную составляющую консолидации страны.

Руслан ПОЛІЩУК: Ви кажете про другу державну мову?

Володимир ЛИТВИН: Нет, я говорю о том, что согласно закону о языках, который является образцовым законом, русский язык является языком межнационального общения. Я убежден, что туда надо добавить положение о том, что именно мы подразумеваем под термином межнационального общения. Это и делопроизводство, и судопроизводство, образование, использование языка в тех регионах, где преобладает русскоязычное население. Это предусматривается хартиею региональных языков и языков национальных меньшинств.

Второй вопрос для меня сложен. Я должен сказать, что формальных преград для участия Януковича в избирательной кампании не существует, а все остальное из области морализаторства. Я убежден, что люди на выборах определят свою позицию.

СЛУХАЧ: Володимире Михайловичу, кого не виберуть в президенти, вони всі обіцяють. П’ять років п’ють кров, всі однакові, розумієте? Нічого не зміниш. Яка різниця, хто буде, вони все однаково роблять, люди на них не впливають. Як зробити, щоб можна було президента відкликати?

Володимир ЛИТВИН: Я також мучаюсь над цією проблемою, тому вніс таку пропозицію, що президент України повинен раз на рік виступати не з посланнями до Верховної Ради і народу, а звітувати про виконану роботу. Законом має бути передбачений спрощений механізм припинення повноважень президента в разі, якщо він не виправдав довіри людей. Що стосується депутатів всіх рівнів, я вважаю, що раз в півроку вони мають звітувати перед своїми виборцями, і також повинен бути простий механізм відкликання депутатів всіх рівнів. Для цього треба скасувати вибори за партійними списками, і я переконаний, що тоді в нас буде дисциплінована влада і ми будемо мати іншу картину, ніж сьогодні.

Руслан ПОЛІЩУК: А що заважає поверненню до нормальної виборчої системи на парламентських виборах?

Володимир ЛИТВИН: Небажання двох фракцій. Справа в тому, що Верховна Рада розглядала закон про впровадження відкритих списків на місцевих виборах, за нього проголосувала мізерна кількість депутатів.

Руслан ПОЛІЩУК: Вибачте, пане Володимире, мусимо завершувати, наша програма добігла кінця. Дякую вам за участь в нашій передачі.

 

Радіо Era-fm 18 листопада 2009 року

 

http://www.radioera.com.ua/eranews/?idArticle=19135

Переглядів: 635 | Додав: narodna
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]